love

love

Sabtu, 26 Disember 2009

KENANGAN kO TARIAN TRADISIONAL..SEM 2(2006)






Titibe malam ni nak dengar lagu-lagu tradisional pulak...heheh..tapi paling keji pun lagu siti jer ler yang berada dalam simpanan...yang lain tu ada tp dah asli punya lagu sikit...hahah...layankan aje..membuatkan aku menyelongkar Bekas CD untuk mencari gambar-gambar semasa aktiviti kokurikulum sem 2 dulu...sem satu amik perkasa( kawad2 hitam beb..)...sem dua sebuk menari ...sem tiga sebuk bersilat....hahah baru seni namanyakan...sementara ada peluang tu...aku gunakan lah sebaik yang mungkin tuk menuntut ilmu...ala kalu cerita kat family aku ...abah umi dah tak heran dah ler...dari zaman sekolah lagi aku memang minat aktiviti macam tu...amik tarian ler..nyanyian ler...walaupun mula2 abah tak ler sokong ...haha...ada ler lepas gian kat kenduri kawen (karoke je) ...huhu

Kadang-kadang aku rasa aku ni tradisional sangat..hehe sebenarnya dah memang jiwa macam tu...aku suke semua jenis muzik...tapi kalu difikir balik kalu aku dah tak nak terima dan dengar muzik atau lagu berirama tradisional ni masih ada ker ganerasi bawah-bawah yang nak dengar...sekarang ni banyak suker dengar lagu indon...indie jangan kate ler...semua murid sekolah suker....(aku dah survey ok)...heheh cakap jer...aku tak penah rasa muzik tradisional ini lapuk/ kolot/ ketinggalan zaman...saper berani cakap kat aku macam tu...aku 'katok'kepala dia dengan apa jer ler...huhu...(garang sikit)...haha

sebenarnya kalu seseorang itu boleh nyanyikan lagu tradisional atau asli dengan baik pasti orang tu boleh nyanyi semua jenis lagu...maklumlah lagu tradisional ni berlengguk-lengguk...macam tarian dia jugak ler..best tau..rugi tak belajar..berbalik pada gambar-gambar yang ada tu...aku pun dah tak ingat menang no. berapa tah...hahaha...yang penting enjoy...sepanjang semester itu kami diajar dengan pelbagai teknik tarian tradisional asli seperti zapin, joget, inang, dll...yang peliknya kan tak kurus pun masa tu...hahah...pengalaman selama 14 minggu mendalami tarian yang di ajak adalah perkara yang menyeronokkan..lagi-lagi bila disamping teman-teman yang tak banyak ragam...( mila, ros, kak an, matun n emy) aper pun tq ...apapun jangan lupa memartabatkan seni dan kebudayaan negara kita...yang dah tak seberapa ini..tidak rugi kita belajar perkara yang tradisi ini kerana dari situ asalnya seni kita..permulaannya disini...

P/s- teringin nak menari pulak..hahah...kalu menari mesti umi cakap aku buang tebiat punyer ler..hahah...kalu nak belajar tarian tapi badan tu dah keras macam kayu...pergi amik cangkul pastu menyangkul belakang rumah...bagi badan tu terlentur sikit...hahaha.(tipu jer...pandai2 jer)...hahah









Tiada ulasan: