love

love

Khamis, 29 Disember 2011

mesyuarat oh mesyuarat

Mesyuarat oh mesyuarat....kdg2 bila fikir tak logik amik masa smpai tiga hari...padahal...leh jer rangkumkan sekali dr pagi smpai petang...mmg ler mgantok tp rasanya masih leh bertahan sebab seme org nak cpt selesaikan...bagi cikgu lama...benda ni seme dah dalam orak pun...cuma cikgu yg baru cam aku ni ler..yg kena dengar...tp nak ker dengarnya...pastinya sgt kebosanan ..paling koman pun dengar sejam yg pertama...tu dah kira lama dah tu..tanpa berborak...tp yg lain kat belakang semunya berbosan ....

Bagi aku sebenarnya proses belajar tu...akan dilalui jika dilakukan dengan praktikumnya...tak de benda yang dipelajari hanya dengan teorinya...sebab teori hanya boleh dihafal...tp bila dilakukan ianya akan berkesan dan diingati...insyaallah..

Kadang2 rasa lebih baik sy menjadi sy dari menjadi org lain kan...sy rasa sy berperangai pelik...tetapi rasaknya saya dikelilingi org2 yang pelik ...sesungguhnya ciptaan Allah itu terlalu unik...kerana berlainan sifatnya...sikapnya...dan takdirnya...kepelikan itu membuatkan kita lain dari orang lain..ramai manusia membangkang kerana sifatnya membangkakng....segala yg berlaku ingin di bangkakng...tidak pernah terima seadanya....tp akhirnya di jalankan juga tugas tersebut...sebenarnya itu tanggung jawab kita..gembira atau tidak suka mahupun tidak itu tugas kita..kita dibayar gaji untuk itu...kita akan bg gaji kita itu untuk anak2 dan keluarga...jadi lakukanlah kerja dengan seikhlasnya...walaupun kakang2 sy juga merungut dengan kerja yg diberi...tp sama seperti yg lain...cuba menjalankan tugas dengan sebaiknya...

Tahun ni..pelbagai tugas yg perlu aku jalankan...dengan menjadi guru kelas tingkatan 5....tu dah satu hal....nanti mesti sibuk nak uruskan sijil berhenti budak....tak kira lagi dengan ketua rumah sukan...iaitu rumah hijau....jenuh jugalah nanti..lagi2 bila nak sukan..menjadi ketua persatuan pengakap...nanti sibuk nak bawa budak pergi perkhemahan pulak...jwtankuasa 3k jadi ajk unit kebersihan..jawatankuasa pusat sumber..kena jaga bilik resos tuk sesi pagi..tugas paling besar menjadi SU PMR ...tu tak tau lak cm ner nyer...guru pembimbing persatuan kreatif dan rekacipta...tahun ni dua kelas tingkatan 5...jenuh ler wat kerja kursus ngan budak2 ni....hehehehe termeluah perasaan pulak...huhuhuhu

P/s-Wat kerja kena ikhlas kan..huhuh

Selasa, 27 Disember 2011

Hukuman kah ini

Aku sedang di hukum....dihukum dan terus dihukum...

P/s- selamat malam semua...maafkan aku...jika tiada kesempatan lagi untuk kita bermaafan....maafkan aku...salahku...silapku...

Ahad, 25 Disember 2011

text @ msg

Kegilaan ber msg @ text ?...mesti lah sejak adanya hp @ telefon bimbit..sy suke btext...anda? Kdg2 kesilapan intonasi pembacaan membawa maksud yg berlainan pd penghantar dan penerima....ianya memberi kesukaran ...dan kesilpan pemahaman membaca text ini boleh membawa kesan yg mendalam terhadap hidup seseorang...

Adakalanya text yg diberi sgt ringkas tetapi memberi maksud dan makna yang mendalam seperti 'i love u' n ' i miss u' ringkas tp memberi makna yg mendalam....perkataan yg mudah kita lafaz pd org yg dsygi atau dcintai....tp sukar pd yg tidak memberi makna perkataan tersebut...

Tetapi bila ianya kerapa disebut bg seseorg..ianya diangap murah...tp bg sy...sy myebut kerana sy menjiwainya...merasainya...adakalanya sehingga memberi kesan dilubuk hati ..walaupun sekadar text....anda bagaimana?

P/s- Kerinduan membuatkan kita meracau...selamat hari natal

Sabtu, 24 Disember 2011

kau milik ku


Akhirnya milik ku jua....setelah mencari di merata2 pelusuk bumi...dpt jugak...sbnarnya mmg dah rezeki tuk miliki sbb dah hampir bputus asa dah....n dah nyaris2 nak cr kat klcc...tp manager maxis centre klang yg sgt baik hati tu call ckp ada stok.....thank yek...sbb merialisasikan..hehehehe

P/s - kalu dah mmg milik kita.....cam ner pun ttp jd milik kita...

Isnin, 19 Disember 2011

mungkinkah kau ku miliki..



P/s- tak nak komen pape....kecewa ...

menangis.....

Tanpa kita sedar, dengan menangis kita boleh mengeluarkan masalah dan menenangkan fikiran. Dengan menahan dari menangis, peredaran darah seseorang itu ke otaknya menjadi tidak stabil dan menyebabkan kegagalan mengawal emosi negatif seperti kemarahan.

Banyak sebab yang mungkin menyebabkan anda menangis, namun ianya adalah salah satu penawar bagi kita. Apa baiknya jika anda menangis?



Membantu Penglihatan.
Air mata ternyata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri. Cairan yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang bisa membuat penglihatan menjadi kabur.
Mengeluarkan racun
William Frey, eorang ahli biokimia telah melakukan beberapa kajian tentang air mata dan menemukan bahawa air mata yang keluar hasil daripada tangisan kerana emosi ternyata mengandungi racun. Ini bermakna, racun dikeluarkan dari badan setiap kali kita menangis selepas bergaduh dengan teman (lealaki/wanita) atau suami dan isteri.

Membunuh bakteria
Di dalam air mata terkandung cairan yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 90-95% bakteria-bakteria yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin dan tempat-tempat yang mengandung bakteria, hanya dalam 5 minit.

Meningkatkan mood
Seseorang yang menangis mampu menurunkan tahap tekanan kerana dengan menangis, mood seseorang akan terangkat kembali. Air mata yang dihasilkan dari menangis kerana emosi mengandung 24% protein albumin yang berguna dalam meregulasi sistem metabolisme tubuh dibanding air mata yang dihasilkan dari iritasi mata.

Mengurangkan stress
Bagaimana menangis boleh mengurangkan tekanan? Air mata ternyata juga mengeluarkan hormon stress yang terdapat dalam tubuh iaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin. Selain menurunkan tahap tekanan, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh tekanan seperti tekanan darah tinggi

Melegakan perasaan
Semua orang rasanya akan berasa sedemikian. Meskipun Anda didera berbagai macam masalah dan cubaan, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega di hati. Setelah menangis, sistem saraf, peredaran darah, otak dan jantung akan menjadi lancar, dan hal itu membuatkan seseorang merasa lebih baik dan lega. Keluarkanlah masalah di fikiranmu dengan menangis, jangan dipendam karena Anda boleh menangis tanpa tertahan dengan penuh perasaan negatif.

Membangun sifat komuniti
Selain baik untuk kesihatan fizikal, menangis juga membantu seseorang membangunkan sebuah sifat komuniti. Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya di depan teman-temannya atau seseorang yang boleh memberikan mereka nasihat, dan hal ini akan meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosial.

P/s: mengapa aku menangis....

Ahad, 18 Disember 2011

wudhu @ Wuduk

Prof Leopold Werner von Ehrenfels, seorang psikiater dan sekaligus neurology dari Austria, menemui sesuatu yang menakjubkan terhadap wudhu. Ia mengemukakan satu fakta yang sangat mengejutkan.
Bahawa pusat-pusat saraf yang paling peka dari tubuh manusia ternyata berada di sebelah dahi, tangan, dan kaki.
Pusat-pusat saraf tersebut sangat sensitif terhadap air segar. Dari sini ia menemui hikmah di sebalik wudhu yang membasuh pusat-pusat saraf tersebut. Malah ia mencadangkan agar wudhu bukan hanya milik dan kebiasaan umat Islam, tetapi untuk umat manusia secara keseluruhan.
Dengan sentiasa membasuh air segar pada pusat-pusat saraf tersebut, maka bererti orang akan memelihara kesihatan dan keselarasan pusat sarafnya. Pada akhirnya Leopold memeluk agama Islam dan mengganti nama menjadi Baron Omar Rolf Ehrenfels.
Ulama Fekah juga menjelaskan hikmah wudhu sebagai bahagian dari usaha untuk memelihara kebersihan fizikal dan rohani. Anggota badan yang dibasuh dalam air wudhu, seperti tangan, kawasan muka termasuk mulut, dan kaki memang paling banyak bersentuhan dengan benda-benda asing termasuk kotoran. Kerana itu, wajar kalau anggota badan itu yang harus dibasuh.
Ulama tasawuf menjelaskan hikmah wudhu dengan menjelaskan bahawa anggota badan yang dibasuh air wudhu memang daerah yang paling sering berdosa. Kita tidak tahu apa yang pernah diraba, dipegang, dan dilakukan tangan kita. Banyak pancaindera tersimpul di bagian muka.
Berapa orang yang jadi korban setiap hari dari mulut kita, berapa kali berbohong, memaki, dan membicarakan aib orang lain. Apa saja yang dimakan dan diminum. Apa saja yang baru diintip mata ini, apa yang didengar oleh telinga ini, dan apa saja yang baru dicium hidung ini? Ke mana sahaja kaki ini berjalan setiap hari?
Tegasnya, anggota badan yang dibasuh dalam wudhu ialah anggota yang paling berisiko untuk melakukan dosa.
Organ tubuh yang menjadi anggota wudhu disebutkan dalam ayat al-Maidah [5]:6, adalah wajah, tangan sehingga siku, dan kaki sehingga hujung kaki.
Dalam hadis riwayat Muslim juga dijelaskan bahawa, air wudhu mampu mengalirkan dosa-dosa yang pernah dilakukan oleh mata, hidung, telinga, tangan, dan kakinya, sehingga yang berkaitan bersih dari dosa.
Kalangan ulama melarang mengeringkan air wudhu dengan kain kerana dalam redaksi hadis itu dikatakan bahawa proses pembersihan itu sampai titisan terakhir dari air wudhu itu (ma’a akhir qathr al-ma’).
Wudhu dalam Islam masuk di dalam Bab al-Thaharah (penyucian rohani), seperti halnya tayammum, syarth, dan mandi junub. Tidak disebutkan Bab al-Nadhafah (pembersihan secara fisik). Rasulullah SAW selalu berusaha mempertahankan keabsahan wudhunya.
Yang paling penting dari wudhu ialah kekuatan simboliknya, yakni memberikan rasa percaya diri sebagai orang yang ‘bersih’ dan setiap waktu dapat menjalankan ketaatannya kepada Tuhan, seperti mendirikan solat, menyentuh atau membaca mushaf Al-Quran.
Wudhu sendiri akan menghalang diri untuk menghindari apa yang secara spiritual merosak citra wudhu. Dosa dan kemaksiatan berkontradiksi dengan wudhu.

Air zam-zam

Tidak banyak yang tahu bagaimana caranya telaga air zam-zam boleh mengeluarkan puluhan juta liter pada satu musim haji, tanpa pernah kering satu kali pun.
Seorang pengkaji pernah diperintahkan raja Faisal menyelidiki telaga air zam-zam untuk menjawab tuduhan kotor seorang doktor dari Mesir.
Berapa Juta Liter air zamzam?
Berapa banyak air zam-zam yang di ambil setiap musim haji? Mari kita kira secara sederhana. Jamaah haji yang datang dari seluruh pelusok dunia pada setiap musim haji dewasa ini berjumlah kira-kira dua juta orang.
Semua jemaah diberi 5 liter air zam-zam ketika pulang ke tanah airnya. Kalau 2 juta orang membawa pulang masing-masing 5 liter zam-zam ke negaranya, itu sahaja sudah 10 juta liter.
Disamping itu sepanjang di Mekah, jika kebanyakan jamaah tinggal 25 hari, dan setiap orang menghabiskan 1 liter sehari, maka jumlahnya sudah 50 juta liter !!.
Keanehan air Zamzam
Pada tahun 1971, seorang doktor dari negeri Mesir mengatakan kepada akhbar di Eropah bahawa air Zamzam itu tidak sihat untuk diminum.
Perkiraannya didasarkan bahawa kota Mekah itu ada di bawah garis permukaan laut. Air Zamzam itu berasal dari air sisa buangan penduduk kota Mekah yang meresap, kemudian mendap terbawa bersama-sama air hujan dan keluar dari telaga air Zamzam. Masya Allah.
Berita ini sampai ke telinga Raja Faisal yang kemudian memerintahkan Menteri Pertanian dan Sumber Air untuk menyelidiki masalah ini, dan mengirimkan sampel air Zamzam ke Laboratorium-laboratorium di Eropah untuk diuji.
Tariq Hussain, jurutera kimia yang bekerja di Institut Pemurnian Air Laut untuk diminum, di Jedah, mendapat tugas menyelidikinya.
Pada masa memulai tugasnya, Tariq belum ada gambaran, bagaimana telaga air Zam Zam boleh menyimpan air yang begitu banyak seperti tidak ada hadnya.
Ketika sampai di dalam sumur, Tariq amat terkejut ketika menyaksikan bahawa ukuran “kolam” telaga itu hanya 18 x 14 feet saja (Kira-kira 5 x 4 meter).
Tidak terbayang, bagaimana caranya telaga sekecil ini boleh mengeluarkan jutaan galen air setiap musim hajinya. Dan itu berlaku sejak ribuan tahun yang lalu, sejak zaman Nabi Ibrahim AS.
Penyelidikan menunjukkan, mata air zamzam boleh mengeluarkan air sebanyak 11-18 liter air persaat. Dengan demikian, setiap minit akan dihasilkan 660 liter air. Itulah yang mengejutkan.
Tariq mulai mengukur kedalaman air telaga. Dia minta pembantunya masuk ke dalam air. Ternyata air telaga itu hanya mencapai sedikit di atas bahu pembantunya yang tinggi tubuhnya 5 feet 8 inci.
Lalu dia menyuruh pembantunya untuk memeriksa, apakah mungkin ada cerukan atau saluran paip di dalamnya. Setelah memeriksa dari satu tempat ke tempat lainnya, ternyata tak ditemukan apapun!.
Dia berfikir, mungkin sahaja air telaga ini diambil dari luar melalui saluran pam berkapisiti besar. Bila seperti itu kejadiannya, maka dia boleh melihat turun-naiknya permukaan air secara tiba-tiba.
Tetapi dugaan ini pun tidak terbukti. Tidak ditemui gerakan air yang mencurigakan, juga tidak ditemuiada alat yang boleh mendatangkan air dalam jumlah besar.
Seterusnya, dia minta pembantunya masuk lagi ke dalam telaga. Lalu menyuruh berdiri, dan diam ditempat sambil mengamati sekelilingnya.
Perhatikan dengan sangat cermat, dan laporkan apa yang terjadi, sekecil apapun. Setelah melakukan proses ini dengan cermat, pembantunya tiba-tiba mengangkat kedua tangannya sambil berteriak:
“Alhamdulillah, Saya temuinya ! Pasir halus menari-nari di bawah telapak kakiku. Dan air itu keluar dari dasar telaga”.
Lalu pembantunya diminta berpusing mengelilingi telaga ketika tiba masa pengepaman air (untuk dialirkan ke tempat pendistribusian air) berlaku. Dia merasakan bahawa air yang keluar dari dasar telaga sama besarnya seperti sebelum tempoh pengepaman.
Aliran air yang keluar, besarnya sama di setiap titik, di semua kawasan. Ini menyebabkan permukaan telaga itu relatif stabil, tidak ada goncangan yang besar.
Mengandungi zat Anti Kuman
Hasil penyelidikansampel air di Eropah dan Arab Saudi menunjukkan bahawa air Zam zam mengandungi zat fluorida yang ada daya efektif membunuh kuman, sama seperti sudah mengandungi ubat.
Lalu perbezaan air Zam zam dibandingkan dengan air telaga lain di Mekah dan sekitar Arab adalah dalam hal kuantiti kalsium dan garam magnesium.
Kandungan kedua mineral itu sedikit lebih banyak pada air zamzam. Itu mungkin sebabnya air zamzam memberi kesan menyegarkan bagi jamaah yang keletihan.
Keistimewaan lain, komposisi dan rasa kandungan garamnya sentiasa stabil, sentiasa sama dari sejak terbentuknya telaga ini. “Rasanya” selalu terjaga, diakui oleh semua jemaah haji dan umrah yang selalu datang tiap tahun.
Boleh Menyembuhkan Penyakit
Nabi saw menjelaskan: ”Sesungguhnya, air Zam zam ini air yang sangat diberkahi, ia adalah makanan yang mengandung gizi”.
Nabi saw menambahkan: “Air zamzam bermanfaat untuk apa saja yang diniatkan ketika meminumnya. Jika engkau minum dengan maksud agar sembuh dari penyakitmu, maka Allah menyembuhkannya. Jika engkau minum dengan maksud supaya merasa kenyang, maka Allah mengenyangkan engkau. Jika engkau meminumnya agar hilang rasa hausmu, maka Allah akan menghilangkan dahagamu itu. Ia adalah air tekanan tumit Jibril, minuman dari Allah untuk Ismail”. (HR Daruqutni, Ahmad, Ibnu Majah, dari Ibnu Abbas).
Rasulullah saw pernah mengambil air zamzam dalam sebuah kendi dan tempat air dari kulit, kemudian membawanya kembali ke Madinah. Air zamzam itu digunakan Rasulullah saw untuk memercikkan kepada orang sakit dan kemudian disuruh meminumnya.
Dalam penyelidikan ilmiah yang dilakukan di laboratorium Eropah, terbukti bahawa air zamzam memang lain. Kandungan airnya berbeza dengan telaga-telaga yang ada di sekitar Makah.
1. Kadar Kalsium dan garam Magnesiumnya lebih tinggi dibanding telaga lainnya, berkhasiat untuk menghilangkan rasa haus dan kesan penyembuhan.
2. Air Zam zam juga mengandungi zat fluorida yang berkhasiat memusnahkan kuman-kuman yang terdapat dalam kandungan airnya.
3. Yang juga menakjubkan adalah, tidak ada sedikit pun lumut di telaga ini. Air Zam zam sentiasa bebas dari kontaminasi kuman.
4. Anehnya lagi, pada masa semua telaga air di sekitar Mekah dalam keadaan kering, telaga air zam zam tetap berair. Dan air zam zam memang tidak pernah kering sepanjang zaman.
Beberapa ulama fiqah merncadangkan agar jamaah haji membawa air zamzam ketika pulang ke negaranya sebab air zamzam itu boleh sebagai ubat untuk suatu penyembuhan.
Ini terbukti, banyak jamaah dari negara umat Islam mahupun negara lain yang pernah merasakan keajaiban air zamzam.

P/s Sumber: tulahan.blogspot.com

Kisah Ka'abah


1. Mekah adalah kawasan yang mempunyai graviti paling stabil.

2. Tekanan gravitinya tinggi, dan di situlah berpusatnya bunyi-bunyian yang membina yang tidak boleh didengar oleh telinga.

3. Tekanan graviti yang tinggi memberi kesan langsung kepada sistem imun badan untuk bertindak sebagai pertahanan daripada segala serangan penyakit.

4. Graviti tinggi = elektron ion negatif yang berkumpul di situ tinggi=doa akan termakbul kerana di situ adalah tempat gema atau ruang dan masa serentak.

5. Apa yang diniatkan di hati adalah gema yang tidak boleh didengar tetapi boleh dikesan frekuensinya. Pengaruh elektron menyebabkan kekuatan dalaman kembali tinggi, penuh bersemangat untuk melakukan ibadat, tidak ada sifat putus asa, mahu terus hidup, penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah.

6. Gelombang radio tidak boleh mengesan kedudukan Kaabah.

7. Malah teknologi satelit pun tidak boleh meneropong apa yang ada di dalam Kaabah. Frekuensi radio tidak mungkin dapat membaca apa-apa yang ada di dalam Kaabah kerana tekanan graviti yang tinggi.

8. Tempat yang paling tinggi tekanan gravitinya, mempunyai kandungan garam dan aliran anak sungai di bawah tanah yang banyak. Sebab itu lah jika bersembahyang di Masjidilharam walaupun di tempat yang terbuka tanpa bumbung masih terasa sejuk.

9. Kaabah bukan sekadar bangunan hitam empat persegi tetapi satu tempat yang ajaib kerana di situ pemusatan tenaga, graviti, zon magnetisme sifar dan tempat yang paling dirahmati.

10. Tidur dengan posisi menghadap Kaabah secara automatik otak tengah akan terangsang sangat aktif hingga tulang belakang dan menghasilkan sel darah.

11. Pergerakan mengelilingi Kaabah arah lawan jam memberikan tenaga hayat secara semula jadi daripada alam semesta. semua yang ada di alam ini bergerak mengikut lawan jam, Allah telah tentukan hukumnya begitu.

12. Peredaran darah atau apa saja di dalam tubuh manusia mengikut lawan jam. Justeru dengan mengelilingi Ka abah mengikut lawan jam, bermakna peredaran darah di dalam badan meningkat dan sudah tentunya akan menambahkan tenaga. Sebab itulah orang yang berada di Mekah sentiasa bertenaga, sihat dan panjang umur.

13. Manakala bilangan tujuh itu adalah simbolik kepada tidak terhingga banyaknya. Angka tujuh itu membawa maksud tidak terhad atau terlalu banyak. Dengan melakukan tujuh kali pusingan sebenarnya kita mendapat ibadat yang tidak terhad jumlahnya.

14. Larangan memakai topi, songkok atau menutup kepala kerana rambut dan bulu roma(lelaki) adalah ibarat antena untuk menerima gelombang yang baik yang dipancarkan terus dari Kaabah. Sebab itu lah selepas melakukan haji kita seperti dilahirkan semula sebagai manusia baru kerana segala yang buruk telah ditarik keluar dan digantikan dengan nur atau cahaya yang baru.

15. Selepas selesai semua itu baru lah bercukur atau tahalul. Tujuannya untuk melepaskan diri daripada pantang larang dalam ihram. Namun rahsia di sebaliknya adalah untuk membersihkan antena atau reseptor kita dari segala kekotoran supaya hanya gelombang yang baik saja akan diterima oleh tubuh.

Jalinan rakyat


hari ni mmg berat aku nak g event tu...sblum g tu aku siap g maxis centre lg...pnyer ler mlz nak g....tp gagahkan g jugak sbb dah janji dengan orangkan....terpaksa juga ler..smpai jer...aku terus duk kat tempat duduk dpn tempat aku park kereta....mataku terarah ke jalan...titibe2 muncul bayangan yg aku nanti selama ini...susuk badan yg cukup aku kenali...mustahil aku lupa segalanya...aku menjadi berdebar2...duduk ku tidak lg myenangkan...fikiran ku tidak lagi disitu...pelbagai yang direncanakan oleh otak....namun aku tidak mahu mengulangi kesilapan yg cukup membuatkan langit ini keruh...aku dapat rasakan dia juga dapat rasa kewujudanku...mungkin kereta aku tak mampu untuk dia lupakan...bkx 7357...mmg dia jer yg pernah bawak selain abah...sampaikan kereta tu pun aku tinggalkan kat dia...huh..dia pun bagaikan tidak petah lg bertahan...apa yg difikirkanya??? tidak pernah terlintas aku ingin myakitinya...janjiku...aku tak kan bertindak bodoh....kerana aku terlalu mnyayanginya..aku lihat dia melangkah keluar...cara jalannya pun cukup aku igat...mungkin panas di hari gerimis...
aku terus memujuk hatiku....ikutkan hati mati..ikutkan rasa binasa....aku pun duduk di tempat yg sepatutnya....aku cuba mgawaldiriku....mengapa aku rasa berdebar sejak melihatnya....hati ku tak keruan...serba tak kena...aku bagaikan diduniaku....bagaikan filem ulangan....segala saat indah yg ku lalui...keluar di skrin minda...nasib hujan dibening mataku tidak mencurah....bagaikan ingin sujud syukur dengan ape yg telah diberi...kesabaran...kekuatan...yg tak tahu dari mana dtgnya....
semua diminta berdiri mnyanyikan lagu Negaraku...yang pastinya sangat bermakna kepada rakyat malaysia...mata ku terarah kepadanya..kebetulan tempat dia berdiri tepat terarah kepada mataku....Ya Allah....terlalu teguh janjiMu... sepanjang nyanyian itu....mataku terpukau kearahnya...aku dpt menatap wajahnya..matanya..hidungnya...bibirnya ..tidak akan ku lepaskankan peluang wlpun seinci melihat dirinya wlupun tiada senyuman...wajah serius itulah yang aku rindu...yang meruntun jiwaku...doa siang dan malamku lembutkan hatinya...
sesudah irama lagu negaraku yg kurasakan hari ini terlalu singkat...dia hilang dr pelukkan mata...jiwa dan mindaku tidak mampu menerima ucapan yg berbakul maklumat dan penambah semangat ummah...aku hilang dalam duniaku...aku lihat dia mengambil gambar....titiba2 dia ambil gambar tidak jauh dariku...aku hanya melihatnya....dia masih bergitu...dengan perjuanganya yg tidak pernah berakhir...
tiga kurasakan begitu lama...hendak ku cari bayangku....aku risau aku tak nak dia tidak selesa...aku cukup kenal dia...aku tak nak silap lagi...kalau aku tak mampu bahagiakan insan dikelilingku....cukuplah aku buat dia bahagia dengan dunianya...walaupun kerinduan ini hanya Allah yg tahu....nasihat berputus asa telah berbakul aku kecapi...tp hati ini buta...hati ini redha...hati ini tersiksa...
setelah majlis berakhir...dia hilang bersama hujan yang lebat....aku tau dia tak kan berada berdekatan dengaku....mataku terus mencari...air yg ku teguk hilang manisnya...kuih yg ku jamah hilang rasanya...mataku terus mencari...aku tau hatinya juga tidak tenang...kalu dia mampu lari...aku pasti dia lari...setelah aku masuk kedalam kereta...aku nampak dia didalam kereta...masakan aku tak nampak...aku pandang tanpa henti...aku nmpak dia cuba menyorok wajahnya yg dijamah oleh mataku dr tadi....aku berlalu..walaupun ku tahu matanya pasti melihat keretaku berlalu...apa yang aku tahu..jika Allah menjodohkan aku dengan dia....dia akan tetap menjadi jodohku...jika tidak aku perlu redha kerana dia bukan pemilik tulang rusuk yang ku cari..tetapi jika dia pemiliknya....Kau permudahkanlah Ya Allah...sesungguhnya aku insan yg lemah...yg telah melakukan dosa2 besarMu..yg selalu gagal mengawal nafsuku dr segala kesilapan dunia...aku bukan wanita yg baik yg telah diciptakan...mungkin aku bukan yang terbaik untuknya....kau berilah peluang aku berkongsi hidup dengan insan yg aku sygi...aku pernah kehilangan dulu...jgnlah kau tarik semua yang aku sygi...tetapi jika itu perjanjian aku lahir kedunia ini dahulu...kau bahagiakanlah hidupnya....kau permudahkanlah rezekinya...kau berikanlah kesihatan yang baik untuknya...kerana aku tak mampu bahagianya....


p/s ...... ......
17/12/2011
2.46 am

Khamis, 15 Disember 2011

lupa paswood lg..

dah nak lpa kan ...nak wat mcm ner..bukan sengaja pun...lg2 musim cuti sekolah ni byak benda yang nak dibuat....tau2 cepat jer masa berlalu....yang senyap pun dah 5 bulan...mesti semua benda dia dah lupa...semua yg aku syg akan tinggalkan aku..tak leh nak tulis lg...kaca mula berderai..nite semua

Ahad, 13 November 2011

password oh password

Akhir2 ni mudah sgt jd manusia yang perlupa...kenapa??? password blog ni ler paling byk kali tukar sejak mula dihasilkan...kenapa?? tah...aper yg payah sgt tah...kenapa diwujudkan password???? nape tak guna cara lain tuk mengesan identiti kita..hahaha tu dah mengarut ler tu...tanda2 tidak boleh berfikir secara waras ari ini...harap2 pasni tak lupa dah....kerana itu dan ini...kerana saya dan dia...kerana kamu dan kami...kerana sy saja yg memahaminya....yg jelas tak semestinya elok...yg tersembunyi tu dah pastinya rahsia...hehehe ape yg kau merapu ni da???

p/s- tiada satu moment pun sy mampu lupakan dia.....apa balasan tuk sy kelak....tq kerana menciptakan liku2... Allah pasti ada...kerana itu janjiNya dan itu rahsiaNya...

Ahad, 6 November 2011

Resepi mee sizzling



Bahan-bahan

2-3 sanggul ( gulung ) yee mee
5 ulas bawang putih
5 biji cendawan shitake ( cendawan kering )- rendam sehingga agak lembut dan potong 4..mahal tp berbaloi2.heheh
1 keping dada ayam - potong mengikut citarasa
3 biji cili kering - potong 2..lebih pun tak per..pedas sikit
2 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap cair
1 sudu besar kicap pekat
1/2 in halia - hiris nipis
Serbuk lada hitam
Garam secukup rasa
Beberapa titik Minyak bijan...tak letak pun sdp jer..hahaha
1 sudu besar Tepung jagung- dibancuh dgn sedikit air
Sedikit minyak untuk menumis


Cara-cara

Tumis bawang putih, cili kering dan halia sehingga naik baunya.
Masukkan ayam yang telah potong sehingga agak empuk.
Masukkan 2 cawan air.
Masukkan pula sos tiram, kicap cair dan kicap pekat. Masukkan pula serbuk lada hitam. Biarkan mendidih.
Masukkan cendawan serta sayur² lain - tunggu 2 - 3 min.
Masukkan campuran tepung jagung dan kacau.
Titikkan minyak bijan beberapa titik - jangan banyak²...
Akhir sekali, masukkan yee mee - biarkan sebentar & hidangkan panas².

p/s..sedap2....resepi ni dapat kat internet gak...tp ubah ler ikot kesesuaian jiwa n tekak...selamat mencuba...nyummmm...

Isnin, 31 Oktober 2011

Batik


batik?? mencanting?? apa?? apa bahan dan peralatan??

Khamis, 13 Oktober 2011

kesibukan dan kekalutan

lama sungguh rasanya tidak berkongsi rasa...sejak tidak lagi berkongsi rasa....rasa dan perasaan ini semakin tidak terarah....tercari2 jalan dituju...terngiang2 kata tak berhala....tersendu2 meratap kasih...namun masa tak mungkin berundur...hidup perlu diteruskan...meniti segala yg tersilap dan terbaik yang pernah dilalui...adakala gembira itu hanya pinjaman...impian itu hanya mainan....harapan itu hanya ajukan...berfikir itu adakalanya membanggakan adakalanya merebahkan...walaupun tidak tersungkur tetapi itu perjanjiannya....mudah bila ia ingin memudahkan....sukar bila ianya ingin kan kesulitan itu...bila berkata itu dikatakan menyesatkan....bila membisu itu dikatakan kelemahan...yang gagah itu tidak terus tersergam...dan yg lemah tidak semestinya dilanda badai....sesat di dalam hutan adalah lebih berjiwa dari bila sesat didalam bandar....kebodohan tak mampu ditempelak...tetapi kepandaian tidak selalunya kan singgah....bila biru tidak lagi warna yang mendamaikan....bila hijau sentiasa diaggap musuhnya....bila kuning tidak lagi yang di tulahkan...bila merah bukan lagi lahirnya pahlawan.....jika putih itu adalah jiwanya...apa pula palitnya hitam disisi...perlukah kelabu meratap sedih kerana memerlukan bantuan untuk untuk terus berada disitu...
usia itu bukan ukuran...yg tua tidak semestinya ayah dan yg muda bukan sentiasa menjadi anak...kerana akal hanya meniti2 di titian yang sempit...terkedek2...tak mampu berlari kearah yang pasti...akal yang penat akan terus berfikir dimana hala dan alasan untuk berlari...berlari bukan untuk membaiki lari sebagai pengecut tanpa mampu memandang...
cahaya yang dipadamkan itu semakin suram tanpa minyak tanah yang membakar...tetapi hangatnya masih ada...kerana kesalahan itu bukan hukuman tetapi permulaan...

Rabu, 3 Ogos 2011

selamat berpuasa...

Selasa, 2 Ogos 2011

KEMURUNGAN

kemurungan adalah gangguan kepada perasaan seseorang. Gangguan perasaan ini boleh menjadi teruk dan tegar dan biasanya tidak dapat diatasi hanya dengan dihiburkan oleh rakan dan keluarga. Kemurungan ini juga tidak dapat dihapuskan dengan hanya ada semangat. ia memerlukan rawatan yang rapi dan intensif bagi menghapuskan simtom-simtomnya. Kemurungan boleh berlangsung lama sehingga berbulan-bulan atau bertahun-tahun.

Individu murung didapati mengalami perubahan dalam kimia otak. Perubahan ini boleh dicetuskan oleh penyakit fizikal, tekanan, kekecewaan atau kesedihan. Selain persekitaran, faktor keturunan juga memainkan peranan didalam menyebabkan penyakit ini. Walaubagaimanapun tidak semua individu begini akan mengalami kemurungan. Kemurungan juga boleh dialami individu yang tidak ada sejarah keluarga.

Sindrom kemurungan adalah penyakit 'seluruh jasad', melibatkan kesihatan badan anda, perasaan dan fikiran. Ia juga menjejaskan tabiat makan dan tidur, fungsi seharian dan proses berfikir anda.
Simtom Kemurungan :

Kesedihan atau 'kekosongan' perasaan yang berpanjangan
Hilang minat atau keseronokan terhadap hobi dan aktiviti-aktiviti lain yang biasanya mendatangkan keseronokkan
Cepat rasa letih dan tidak bertenaga
Perasaan pesimistik dan mudah berputus asa
Perasaan bersalah dan tidak berguna
Gangguan tidur, bangun terlalu awal atau berlebihan tidur
Hilang selera makan dan penurunan berat badan
"Rasa lebih baik mati", kadangkala disertai dengan percubaan bunuh diri
Rasa tidak tenteram dan mudah marah
Kurang daya tumpuan, sukar membuat keputusan
Simptom-simtom fizikal seperti sakit kepala, sakit-sakit badan dan gangguan penghazaman

Individu yang mengalami kemurungan yang teruk akan mengalami gangguan baik di tempat kerja maupun di rumah atau kehidupan bermasyarakat.

Penyakit kemurungan boleh dirawat, lebih 80% daripada pesakit dapat disembuhkan sepenuhnya dengan rawatan yang teratur dan intensif. Rawatan ini termasuklah penggunaan ubat antidepressant, terapi elektrokonvulsif (ECT) atau kaedah psikoterapi berupa terapi kognitif.
BANTULAH DIRI ANDA DENGAN :

- Bertimbang rasa terhadap diri anda - jangan bercita-cita melakukan sesuatu yang tidak mampu.
- Libatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang membuatkan anda rasa selesa.
- Elakkan diri membuat keputusan besar ketika masih dalam kemurungan.
- Jangan menyalahkan diri anda keran lemah - kemurungan adalah satu penyakit yang boleh dirawat dan bukan satu kelemahan.
- Bina harapan - episod kemurungan bukan kekal dengan rawatan yang sesuai hampir semua orang akan sembuh.

Rakan dan keluarga boleh membantu dengan mempastikan individu yang mengalami kemurungan mendapat pertolongan dan rawatan yang sesuai. Perkara kedua yang penting sekali ialah memberi sokongan emosi, kasih sayang, kesabaran, galakan dan kefahaman. Mereka tidak boleh dianggap sebagai mengada-adakan sakit atau pemalas dan mereka tidak boleh diharapkan untuk sembuh dengan segera - penyakit kemurungan memerlukan masa dan kesabaran baik pada pesakit maupun pada anggota keluarga.

p/s...

Jumaat, 15 Julai 2011

kembalikan...



p/s-kembalikan dia untuk ku........

Khamis, 14 Julai 2011

maafkan aku....

maafkan aku....seminggu melalui hari2 tanpa mampu berfikir berkewarasan....semuanya terlalu memeritkan...kau masih membisu....ada ar sekali tu ko balas dlm chat fb...aku ingin mengembalikan saat2 aku masih mekar dhatimu...maafkan aku...

p/s - maafkan sy Mr. A.....

Rabu, 29 Jun 2011

layannn...



p/s sdp lg suara duta ni

apa ertinya......

ape ertinya sendu tangisan ...apa ertinya rasa kerinduan....apa ertinya segunung pengharapan...apa ertinya sebuah impian....

yang tinggal hanya tangisan yg tiada penyekatnya....yang tinggal hanya kerinduan yg tiada penghujungnya...yang tinggal hanya harapan yg tak pasti hujungnya.....yang tinggal hanya impian yg tidak mungkin kesampaian....

dan hati ni merintih sedih menagis hiba....hati ini tersiksa menanggung rindu....hati ini mula berhenti dari mencari pengharapan.....dan hati ini tidak lagi mempunyai impian...

bila kaca2 mula jatuh berderai maka remuklah jiwa yang melara...

Israk Mikraj

Peristiwa Israk Mikraj Nabi Muhammad S.A.W. – 27 Rejab

1. Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S. A. W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika’il. Hati Baginda S. A. W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam (‘alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan “khatimin nubuwwah”. Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan “Israk” itu.

2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S. A. W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah. ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A. S. menerima wahyu daripada Allah; iii. Baitul-Laham (tempat Nabi ‘Isa A. S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S. A. W. menghadapi gangguan jin ‘Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :

- Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai,hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad “Fisabilillah” yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

- Tempat yang berbau harum. Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir’aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir’aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir’aun sebagai Tuhan).

- Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

- Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

- Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

- Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.

- Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

- Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

- Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.
- Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

- Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

- Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

- Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

1. Langit Pertama: Rasulullah S. A. W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

11. Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi ‘Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.

111. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S.

1v. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S.

v. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

v1. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

v11. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma’mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S. bersabda, “Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha’if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu lah HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH”. Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, “Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu
mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA lah ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL- ‘ALIYYIL-’AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga”. Setelah melihat beberpa peristiwa! lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

11x. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut “al-Kursi” yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S. A. W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

1x. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur ‘Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

x. Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S. W. T : Ya Muhammad. Rasulullah : Labbaika. Allah S. W. T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan ‘Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan. Allah S. W. T : aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah ‘Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

4. Selesai munajat, Rasulullah S. A. W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S. kemudian Nabi Musa A. S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayu kepada Allah S. W. T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

5. Selepas Mikraj

Rasulullah S. A. W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu’alam.

(Sumber : Kitab Jam’ul-Fawaa`id) Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.
Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.

Mafhum Firman Allah S. W. T. : “Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Surah Al-Israa’: Ayat 1). wallahua’lam..

SUMBER:

http://fullfilth.blogspot.com

Khamis, 19 Mei 2011

Rumah Bumbung Panjang Johor (Johore Long Roofed House )









Di Johor terdapat rumah-rumah berbentuk limas, mudah dikenali kerana bumbungnya mempunyai perambung panjang dan bersambung dengan empat buah perambung limas menurun kecucuran atap. Di hujung cucuran atapnya dihiasi dengan ukiran-ukiran. Rumah jenis ini terdapat di Daerah Pontian.

Ciri-ciri untuk mengenali rumah ini ialah pada puncak bumbungnya dipasang kayu yang berbentuk tajam dipanggil Tunjak Langit. Rumah jenis ini mempunyai ruang hadapan yang dipanggil serambi dan bahagian hujung serambi ialah ruang anjung. Ruang serambi ini dipisahkan oleh dinding dengan ruang ibu rumah. Manakala ibu rumah dan rumah dapur dipisahkan oleh ruang selang atau selasar. Bahan binaanya ialah dari kayu Cengal, Keranji, Penak, Meranti dan sebagainya.

Rabu, 18 Mei 2011

Rxlite....berminat????




sekotak rm 138..

p/s berminat untuk kurus sila hubungi cik Azidah ali/ 012-919 7064 /hadiza_skyzo@yahoo.com

disini..

salam...

sihat semua hendaknya....dah lama rasanya tidak meluah rasakan....kerana kesibukan 'dunia'dan lebih banyak mengisi kehidupan dengan tangisan dari tertawa keriangan membuatkan otak ini terlalu penat...terlalu letih untuk diperkatakan...perjalanan masih dijalan lama yang penuh dengan selekoh-selekoh yang sempit dan disinari cahaya lampu jalan yang samar-samar..terlalu penat untuk hidup rentas-rentas jalan semakin bersamun...sangat memilukan dan menyedihkan...kehilangan, kamatian, kalahiran,kesakitan,keraian,keterpaksaan mula terpacul satu persatu. ..berlaku tanpa dapat di kawalan hanya mampu di pandang sayu...mata-mata yang sayu terus layu...
bicara rasa terhenti...tersetak di hujung perjalanan ini...harap masih ada jalan dihadapan sana yang menanti...


p/s- ABAH n UMI maafkan along...hajatmu tak mampu aku teruskan...kini akulah anak mu yang benar2 'berputus asa'....

Isnin, 7 Mac 2011

malaysia berjaya



Malaysia Berjaya

Malaysia kita sudah berjaya
Aman makmur bahagia
Malaysia abadi selamanya
Berjaya dan berjaya

Berbagai kaum sudah berikrar
Menuju cita-cita
Satu bangsa satu negara
Malaysia berjaya

Dari Perlis sampailah ke Sabah
Kita sudah merdeka
Negara makmur rakyat mewah
Kita sudah berjaya

Dengan semboyan kita berjaya
Menuju di angkasa
Satu bangsa satu negara
Malaysia berjaya

p/s- tak paham bila tiada semangat patriotik dlm jiwa2 itu...

Ahad, 20 Februari 2011

tanpamu..



Lirik Tanpamu – Siti Nurhaliza & Krisdayanti (CTKD)

Biasanya aku lelap tidur
Terbangun ‘tuk fikirkan diri mu
Mengenangmu yang kini telah jauh

Biasanya aku tenang tidur
Terbuaiku mengingat dirimu
Mencintamu namun kau telah jauh

Ku coba lupakan dirimu
Mengingatmu hancurkan hatiku

Dahulu seia sekata
Namun kini semua telah berlalu

Chorus
Sayang ku ingatkan dirimu
Bahawa ku tak bisa hidup tanpamu
Sayang kuingatkan dirimu
Bahawa ku tak bisa hidup tanpamu

Ku coba lupakan dirimu
Mengingatmu hancurkan hatiku

Dahulu seia sekata
Namun kini semua telah berlalu

Ulang Chorus 2X

Khamis, 10 Februari 2011

internet...

internet...internet.....tak de aper pun yg terbaru dan terkini nak share pasal internet cume nak luah rasa tak puas hati....skrg ni line internet braodband aku ni myakitkan hati ...bila internet dah menyakitkan hati jiwa dan raga....mulalah rasa bengang jer pun...huh nak upload pic tak leh....nak dgo youtube pun tak leh....kenape ler ..nak kata hujan tak hujan pun...nak kata ribut...kipas aku dalam bilik ni pun kuat dah rasanya...apa masalah sebenarnya...tak suke ler cam ni...kalu hujan aku terima ler kan..ni tak de per...tp asal mlm jer jd ler cam ni....

Ahad, 6 Februari 2011

3.47 am









Senja nan merah yang diselubingi dilema cinta...doaku baik-baik sayang ku pasti menantimu sampai syurga....selamat malam sayang

p/s-E0/LL/Z0i0 .....

Janji kasih



Mata yang memandang
Tak merasa keluh resah
Senang berbicara...

Namun mungkin
Takkan memahami
Yang tersimpan... disanubari
Yang ku yakin
Apa yang terjadi
Menguji kesungguhan di hati...

( 1 )
Berjanji takkan berlalu pergi
Kasih pasti kan bersemi nanti
Mencipta sinar bahagia bersama
Aku kan buktikannya
Ke akhir nafasku ini

Masa telah memaksa
Ku lontarkan kata-kata
Agar kau mengerti

Tidak akan berterusan lagi
Kesedihan yang ada di hati

Kerna aku tak mampu menipu
Menyata keinginan... di kalbu

Suatu hari kan menjelang jua
Saat bersatu diantara kita oh...
Suatu masa kan terbukti nyata
Duniakan menjadi saksinya

( solo )

Berjanji takkan berlalu pergi
Kasih pasti kan bersemi nanti
Mencipta sinar bahagia bersama
Aku akan buktikannya
Ke akhir nafasku ini

Merantai jiwa takkan berpisah
Merungkai gundah menguntum indah
Terbuka hati yang lama melara
Akan ku buktikannya
Ke akhir nafasku ini

P/s- jangan pernah putus asa untuk bahagia AZIDAH.....menagislah kau sepuas hati mu...pastikan bahagia milik mu kelak...

kenang daku dalam doamu...



Sungguh jauh dikau pergi
Berpisah untuk selamanya
Tiada lagi senyum mesra
Dan gurau senda

Ingin ku turut bersama
Apa daya ku tak terlarat
Sudahlah memang nasib ku dik
Demikian rupa

( korus )
Ku berdoa agar dikau hidup bahgia
Jangan bimbang padaku nan berduka

Tapi dik kau jangan lupa
Kenang daku dalam doamu
Itulah ku pinta dari dulu
Waktu bertemu



Pada suatu malam yang hening....tanpa usikan unggas dan angin malam didalam era zaman YM dan muka buku....

kanda: uit
dinda: yup
kanda: weiii
dinda: yer syg
kanda: dengo lagu yg kanda post tu
kanda: tu utk dinda
kanda: :)
dinda: smsalim tu ker
kanda: yup
kanda: org tua kn
dinda: dinda ngah dgo
dinda: hehehe
kanda: hehehe
dinda: dinda kan nmpk jer ape pun kanda post
dinda: huhuhu
dinda: dinda tau tuk dinda tu
kanda: :d
kanda: hehehe
dinda: huhu
kanda: cik dinda
dinda: yer en kanda
dinda: kanda nak wat dinda nages ler tu
dinda: bg dinda lagu cam tu
kanda: jgn nangis
kanda: hehehe
dinda: berjurai2 dah
dinda: huh
kanda: dh la tu
dinda: huhu
dinda: :(
kanda: b-)
dinda: :((
dinda: kanda syg dinda tak
kanda: syg
kanda: dh la tu
dinda: dinda rasa tak kuat
dinda: huh
kanda: sabo
kanda: sabo dinda
dinda: yup
dinda: kanda
kanda: ye
dinda: dinda myusahkan hidup kanda ker
kanda: x penah pn
dinda: kanda, tak rasa dinda bebankan fikiran kanda
kanda: xde
kanda: jgn la riso
dinda: kanda tak takot dinda akan kecewakan kanda?
kanda: x
dinda: naper x?
kanda: sbb x
dinda: mesti ada sbb ckp x
kanda: :)..........

kisah ni bersambung....tetapi tiada lagi episode .....harap maklum..

(cerita diatas tidak melibatkan sesiapa yang hidup atau telah tiada...ianya sekadar karya rekaan dari penulis blog)

p/s- sentiasa menitiskan air mata kalu dengo lagu ni....

Khamis, 3 Februari 2011

Tahun arnab..

masih tidak terlewat rasanya nak mengucapkan selamat menyambut tahun baru cina...dan selamat bercuti kepada semua...terutamanya kepada yg bersekolah ....lagi2 dah lame start cutikan...gunakan lah cuti sebaik mungkin ok...take care...sy sayangkan kamu semua....saya maafkan segalanya dari yang dilihat dari pandangan mata sehinggalah sebesar zarah yg diciptakan ALLAH...

Rabu, 2 Februari 2011

Bagai bidadari.....aku ker??hehe



Bagai sebuah cerita aku dan dia
Bermula hanya matanya yang mempersona
Dia membuatkan hari-hariku
Bagai sempurna tiada celanya
Malam ku gelisah siang ku tertanya
Jika kau tak bersama

Korus
Hadirmu bagaikan bidadari
Melengkapkan langkahku yang terhenti
Kaulah permaisuri gelap dunia tanpamu
Umpama nafasku tak berhenti
Jika kau hilang dalam hidup ini
Percayalah kasih cintaku padamu

Tak pernah hilang
Tak akan pergi

Kitakan terus bersama
Bukan untuk seketika tapi untuk selam-lama
Jangkau kasih kita hingga ke akhirnya
Kita bagai di syurga

(Ulang Korus)

Tak pernah hilang
Tak akan pergi
Tetap di hatiku
Kekal di hatiku
Hanya kamu
Tetap di hatiku
Tetap di hatiku

p/s-suke ler...kan best kalu ada org nyanyi lagu ni tuk aku..ahahah

Selasa, 1 Februari 2011

ENDLESS LOVE (Diana Ross and Lionel Ritchie)



My love, there's only you in my life,
The only thing that's right.
My first love, you're every breath that I take,
You're every step I make.
And I, I want to share, all my love with you,
No one else will do.
And your eyes, they tell me how much you care.
Oh yes, you will always be, my endless love.

Two hearts, two hearts that beat as one.
Our lives have just begun.
Forever, I'll hold you close in my arms,
I can't resist your charm.
My love, I'll be a fool, for you I'm sure,
You know I don't mind.
Cause you, you mean the world to me.
Oh, I know I've found in you, my endless love.

And love, I'll be that fool, for you, I'm sure.
You know I don't mind.
And yes, you'll be the only one.
Cause no one can deny,
This love I have its fine.
I'll give it all to you,
My love, my love, my endless love.

p/s-sy rasa rindu...

Isnin, 31 Januari 2011

kerana aku

salam...pe khabar? lame sungguh rasanya tidak berkongsi rasa....terlalu sibuk dengan mengejar dunia...cinta dan cita-cita...sehinggakan ada perkara yg terabai dalam hidup ini... aku kini meniti hari2 yg kurasankan teman hidupku...tidak lagi berharap kepada sang pencinta yang memberi harapan....aku kecewa dengan hidupku...tidak mampu dan gagal dalam hidup berteman....mungkinkah aku sememangnya ditakdir tidak mampu berkongsi hidup dan rasa bersama2 insan disekelilingku...kenapa semuanya perlu menjadi rahsia...tidak dijelaskan pada ku...tidak dinyatakan dlam bentuk kata2 atau perkataan supaya aku lebih jelas dengan perkara yang hendak dituju...kini aku hanya meniti hari...dengan penuh rasa pengharapan yg akan terus membawa aku hanyut............

aku tidak mampu lagi berbicara tentang hari esok...tentang apakah impian ku seterusnya...apakah yang aku kejar dalam kehidupan yang sementara ini...mungkin aku masih berfikir tatkala kesihatan ini belum dijamah usia...aku bukan masih kanak2 untuk berbicara perkara yang tidak jelas...dan tidak juga aku insan matang dalam kehidupan kerana dengan secebit kepayahan hidup aku tidak mampu bertahan..

kesedihan itu tidak lagi asing dalam penantian hari2 ku yang penuh dengan ketawa, senyuman, kesibukan dan kelekaan..dalam gembira aku mampu menagis...memori datang dan pergi..tiada dapat ku hitung berapa kali langkahnya...berapa kali usikannya...berapa kali sendu sedan itu...pelangi yang ku cari tidak muncul tiba kerana sentiasa menanti selepas hujan turun...

kesibukan dunia penaku membuatkan aku melangkah tanpa henti...berlari kala dikejar...bersukan dikala pendidikan jasmani...melukis dikala pendidikan seni...memerah otak dikala mengingati fakta sejarah...aku bersyukur kerana masih diberi hayat yg panjang...kesihatan yg sentiasa diuji bagi menghapus dosa2 kecil...segalanya tidak semudah berjalan dijalan raya...adakalanya perlu ku lalui padang rumput yang kering selepas diracun...adakalanya padang rumput yang berlopak dan lecak....tak kurang juga tumbuh melata pokok semalu...

kenangan itu tak mampu ku lupakan...pokok yang ku jaga dipanah petir...rantingnya patah...pokonya layu....tapi kutahu ia tidak akan mati ..kerana aku sentiasa membajanya...walaupun di tut dengan benih yang lain tidakkan sama capah pohon itu...aku akan terus berdoa pokokku akan terus subur..tidak dimamah hari ...kerana dibawah pohon itu selalu aku luahkan rasa hati ku...jiwa ku...tangisanku...tawaku...selamanya...

rindunya aku pada kesibukan kota..meniti hari2 bersama warganya yang leka ...yang leka mengejar cinta dan cita2....kerana tidak semua yang kita harap akan dapat kita kecapi dengan mudah dan sekelip mata...yang pasti jangan berubah untuk menjadi diri sendiri selamaya...selamat malam semua...selamat menjalani kehidupan ari esok dan seterusnya AZIDAH ALI...kerana dirimu adalah diriku...kita akan bersatu selamaya...meneruskan kehidupan tanpa impian...tanpa mengejar cinta dan cita-cita...kerana selepas ini...kau perlu hidup dalam keadaan yang tidak terduga dibenakmu selamanya...

p/s-tak pasti apa dicoretkan....

Selasa, 4 Januari 2011

TAHUN 2011


Rasanya masih tak terlewat tuk ucapkan selamat mnyambut tahun baru.....
maaf sebab lame tak update pape pun...maybe cuti sekolah ari tu sebok tah pape tah...dengan jg budak SPM...then merayap n bercuti2 Malaysia...(padan muke wit dah kering )hehehe but best jer.... ni awal tahun dah start sebok dengan budak sekolah lah pulak...macam2 hal ler...tp ok ler...pengalaman ditahun pertamakan....

bermacam2 dugaan yang perlu aku tempuhi kini...suka atau tidak ...aku kena tempuhi jua...tq my family n fren.....sentiasa menemani...tq