love

love

Jumaat, 5 Februari 2010

RUMAH BUMBUNG PANJANG PULAU PINANG








Di Pulau Pinang terdapat beberapa jenis rumah tradisional Melayu yang berlainan bentuk iaitu Rumah Bumbung Panjang, Rumah Serambi dan Rumah Serambi Gajah Menyusu tetapi semua jenis rumah ini kian pupus. Rumah Serambi Gajah Menyusu dapat dikenali dengan bentuk bumbungnya dimana bumbung ibu kelihatan lebih tinggi dari bumbung serambi. Rumah Serambi Gajah Menyusu, bumbungnya kelihatan tinggi rendah seperti seekor gajah sedang menyusukan anaknya.

Rumah jenis ini menggunakan bumbung panjang jenis mendatar dan di muka tepi dindingnya dipasang dinding tegak yang dipanggil tebar layar manakala komponen bangunanya terdiri dari rumah ibu dan dapur. Pembahagian ruangnya terdiri dari ruang rumah tangga, terletak dihadapan ruang serambi luar, ruang tengah, ruang serambi dalam, ruang gajah menyusu dan dapur. Bahan-bahan rumah ialah dari kayu seperti Cengal dan Meranti manakala atapnya dari Rumbia.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Salam, izinkan saya mengambil gambar rumah ini sebagai tujuan penerbitan pembelajaran boleh? Hasil kerja akan di catat di bahagian rujukan.