love

love

Selasa, 5 Januari 2010

SAKIT....hati? jiwa?sayang?



semua orang tau biasa kita g hospital bertujuan untuk apa..kalu tak melawat mesti ar sakit kan..kadang2 aper yang berlaku buat kita tak paham dan buat kita makin tak faham dengan apa yg berlaku sebenarnya..kejadian ni berlaku kepada ahli keluargaku..ayahdaku yang tercinta ni dah sakit sejak 10 hari yang lepas. Bermula dari pergi berjumpa doktor klinik kerajaan yang bg kertas duit bg otang tidak bekerja hari tu(M.C)..kalu dah g tu checknye ada ler 2..3 minit...menunggu amik ubat nyer sampai 3 jam...ape masalahnya...nak kena g amik ubat kat farmasi lain ker...or stock ubat dah abis..sampai kena tunggu 3 jam...bongok!! org sakit kalu nak mati pun leh mati ar...tak de kurang sakit pun ngan ubat yang ditunggu selama 3 jam tu...ala ubat antibiotik ngan tahan sakit...baik g farmasi congkai jer(tah diiktiraf ker tak) tak pun g kedai ubat cina je ler...
Pastu bertukar pulak kepada klinik penal...klinik yang bertukar bangunan ...yg canggih skit ler kononnya...mcm tu jugak last2 dah tak leh nak bg M.C dia suh g hospital...huh bila dah g hospital yang sempit tempat parkingnya..ada wat tp buat tempat main bola...bonggggoookkkk..duk ler ayahdaku selama 5 hari..tah aper dia check...org sakit bahagian bawah x-ray dada????...aku pun tak paham...bg ubat tahan sakit...n tgu sehari kesehari tuk dioperate..dah tu aku pun ada ler dtg gak...pastu tak leh kena tgu pulak kul 5...papan tanda lama masih digunakan maklumat yang diberi tidak jelas...kerana masa melawat dahulu ari ahad agak panjang..tp kini dipendekan sebab viris H1N1...itu kate kakak jg kaunter tu ler...huh...ye ar dah geram tegok pak guard tu kerek lebih pulak...baru jd guard hospital..berangin aku masa tu..leh tahan ler...aku kan kuat berangin..erm maka di operate ler ayahdaku ni...setelah disuruh berpuasa tp tak leh gak...esok posa lg...igat aper...sesuka hati mak bapak ko...dah ler bapak aku sakit...mendidih jer rasa... ada ler 3 ari duk sane baru operate selepas operate pun..ayahdaku dibenarkan pulang...dengan harapan cepat sembuh dengan dihantar oleh acik shikin n acik atan pulang...huh

Setelah pulang dari hospital penyakit tu tidak berkurangan walaupun sedikit..malah rasa sakitnya bak kata abah masih sama masa lum g hospital...pelbagai perubatan tradisional dijalankan..minum barli...sapu getah kulit mangga...tuam ngan air panas...minum jeli gamat...aku pun naik penat...ni try pulak sapu asam jawa..minum kunyit mentah..air rebus bijikani...ala mcm2 ler....sakit makin sakit...4 hari telah berlalu setelah pulang dari hospital..tiada apa perubahan...huhuh so bila dah makin teruk n tersiksa ayahdaku...abah amik keputusan tuk tuk dpindahkan ke SMC...ye ko...aku pun tak igat..pe nama hospital tu...g klinik panel tuk wat surat...tak leh dah tu g ler ayahdaku dengan menggunakan ambulan dr tempat kerjanya ke hospital yang parking tak muat tu...umi teman ler...dah tu dihantar ke unit kecemasan..DR. ngok tu pun check...dia leh cakap.."pakcik leh jalan lg kan...leh lg kan..makan jer ubat tahan sakit ni...nanti ok ler tu...biasa jer tu"..dah ler yang check tu sampai 3 org..pastu check tempat sakit tu...(kawasan rahsia) bertambah segal ler tempat sakit tu....sampai nak berjalan pun tak leh...so dia orang tak tahan wad pun...abah sampai mcm merangkak nak balik dia org wat tak pandang jer..nasib umi ada pimpin...sedih tau dego...kalu aku ada mmg dpt maki sebakul 2 tu..abah berjalan berpaut kat umi...pastu 2..3 langkah berenti...huh...bangangggg!!!aku terkejut bila umi ckp tak kena tahan wad...sbb aku tgok abah nak jalan pun tak leh...duk lama tak leh...meniarap mcm budak baru belajo meniarap...
Tah ler berat mata yg memandang berat lagi yang abah tanggung...huh sekarang try berubat kampung pulak...tah ler...aku hanya mampu berdoa...bila aku lihat umi pgg tangan abah rasa demam ker tak...dia org pgg jer tangan (aku rasa dia org tak perasan aku) aku terus rasa sedih...sebak sgt...kasih syg kedua ibu bapa ku...di uji...dengan pelbagai ujian...anak2...keluarga...mampukah aku sekuat itu...adakah aku akan bahagia seperti mereka...memempuh pahit manis bersama insan yang tercinta..aku masih tak pasti...perjalananku masih jauh...

P/s- doakan kesihatan ayahdaku..pulih dan kembali seperti dahulu..tiada lagi air muka sakit diwajahnya...YA ALLAH..aku tak mampu melihat bergini...berilah aku kekuatan..untuk menghadapi dugaan dari mu YA ALLAH..amin

3 ulasan:

ria berkata...

harap2 cepat sembuh!!,...kalau aku jadi ko aku p je maki sume2 staff kat situ

Unknown berkata...

ikotkan mmg nak maki...tp apakan daya...aku kat umah dah jadi baby sitter....hehehehe

Tanpa Nama berkata...

sedih.....sabar banyak2 tau