love

love

Jumaat, 6 Ogos 2010

cerita tersimpan

salam....apa khabar?? harap semuanya seperti biasa dan masih seperti dulu...tak de apa yang berubah...(cam penah dego ayat ni)...
diam tak diam sudah 3 minggu aku berada dilokasi baru...sangat baru dalam hidup ku...sesuatu perjalanan bermula tanpa dirancang apatah lagu untuk ku duga sebegini....hari2 yang kutempuhi terasa kepayahannya...tetapi inilah yang ku nginkan sejak dulu lagi...bertimpa2 kejutan yang daku terima...dari gurauan dan senda akhirnya bertukar tangisan yang bersendu....

Pada tanggal 19hb julai 2010....aku mula dtempatkan bertugas di SEK MEN KEB KG JAWA,KLANG,SEL..sesuatu diluar jangkaan cerita dan ucapan tahniah asalnya lenyap dari ingatan...hanya yang terlintas kesedihan dan hati yang meronta-ronda...ku terus mencari hala tuju...pangilan demi pangilan membetulkan keadaan yang samar...akhinya aku akur...disitu tempat ku...

Langkah pertama ku terasa berat bagai bertimpa beban yang ku tanggung...menjejakkan kaki disitu terdengar kemeriahan yang bernama sekolah...bertemankan bangunan tampak usang kerana catnya telah luntur dibawa hujan....senyuman yang ku titipkan tidak semua yang mengukir....anak2 dan bakal anak2 ku berkeliaran seperti terlepas dari kandangan yang tidak pasti...ponteng sekolah....ponteng kelas...seluar cikang...baju tidak drapikan dengan kemas....tak bawa buku teks...tak bawa nota.....beg ringan seperti tidak membawa buku...dah loceng masuk pun masih ada yang melangkah lemah ke tempat perhimpunan ...kenapa semua ini terjadi....sangat menambahkan kegusaran pada jiwa yang halus ini...

Minggu pertama ku lalui dengan penuh tidak keikhlasan hati...semuanya berat dan payah bagi ku...mentor di sebelah ku belum lagi mengukir senyuman yang paling ku harapkan...inikan pula menjadi tempat bercerita....berpandukan pelan sekolah ku gagahi menjaga anak2 ini mengambil MIBF (modul item berfokus-PPD)....agak gusar hatiku...periksa seperti tidak periksa...YA ALLAH lindungilah aku ... kuatkanlah aku untuk menghadapi segalanya....aku tidak mampu....

Minggu kedua perjalanan aku diteruskan apabila menyewa rumah...kerana masalah pengangkutan yang ku hadapi....alhamdulillah jalan itu mudah bagiku...mnggu yang ku lalui semakin kurang ranjaunya...tetapi aku masih rasa seperti janggal dan ganjil segalanya...semuanya semakin mesra, membantu mentor menyediakan kertas peperiksaan dan segala tugas baru ku lalui.....mengambil jadual cikgu cuti bersalin untuk mengajar sejarah sekali lagi membuatkan ku berasa tercabar...dan terus mencuba yang terbaik

Minggu ketiga ...tidak semena2 mataku sakit....baru bertugas dua minggu aku bercuti sakit....dah tu tak kan nak biokan mata yang bengkak tu pulak kan.....segalanya semakin lancar dan mudah...walaupun anak2 masih ada yang luar kawalanku...

Sifat keanak2kan, inginkan perhatian, perasaan merasa dewasa.....semua tu antara punca pelajar tidak menghormati guru..tak kesahlah...aku kan baru pada mereka...masuk kandang kambing mengembek ler....tak kan tu pun tak paham2...banyak yang perlu dilakukan untuk menaikan sekolah dari semua aspek...

Semua yang kulalui membuatkan emosiku adakalanya ok adakalanya tidak...ku lupakan semua yang minor dalam hidupku...sehinggakan aku benar2 rasa kekusutan dalam hidupku..namun aku tetap bersyukur jalan aku masih dilohongkan kepada semua arah jalan yang ingin ku tuju...tidak pernah terpesong walaupun seinci....dan kini usahaku perlu berganda untuk meneruskan segalanya.

p/s...permudahkan lah urusan dunia ku...

Tiada ulasan: